Movexx International, een bedrijf dat automatisch geleide voertuigen produceert (AGV’s), werkte samen met Brisq om de softwarestructuur van hun voertuigen te verbeteren. Het doel was om de software herbruikbaar te maken voor doorontwikkeling en zorg te dragen dat de software leesbaar en eenduidig is.

Brisq heeeft dit project aangepakt op basis van de standaard Brisq-aanpak. Die omvat niet alleen de software, maar de gehele ontwikkel cyclus, van ontwerp, documentatie en realiseren van de software tot testen tegen de gewenste functionaliteit. Brisq heeft een object georiënteerd lagenmodel gebruikt om de software te structureren en een functionele decompositie om de software in verschillende blokken te verdelen. Tenslotte heeft Brisq door middel van unit testen aangetoond dat het systeem werkt zoals ontworpen.

Lagenmodel

Brisq werkt op basis van een lagenmodel dat is gebaseerd op ISA 88 / PackML, een wereldwijd gebruikte norm voor automatisering van machine en proces besturingen. Het lagenmodel bestaat uit verschillende lagen, waaronder:

  1. Device layer
  2. Equipment layer
  3. Unit/Station layer
  4. Proces cell/Machine layer
  5. Management layer

Functionele decompositie

Daarnaast heeft Brisq een functionele decompositie uitgevoerd om de software te structureren. Daarmee ziet de software opbouw er schematisch als volgt uit:

Interfacing

De interface met een bouwsteen dient functioneel te zijn en in logische grootheden. Specifieke technische eigenschappen van aan te sturen hardware dienen in de bouwsteen opgelost te worden. Zo kan er eenvoudig voor bijvoorbeeld een andere motor worden gekozen waarbij software buiten de bouwsteen niet aangepast hoeft te worden.

Unit testing

Tenslotte test Brisq de softwareblokken op een gestructureerde manier. Brisq gebruikt scripting voor unit testing om de software te testen. Zo wordt elk blokje virtueel getest voordat het in bedrijf wordt gesteld.

Sterke basis voor doorontwikkeling

Movexx en Brisq zijn met hun gestructureerde benadering maar weinig problemen tegengekomen. Dat is ook de kracht van een gestructureerde aanpak. Als er dan bij het testen kleine verrassingen ontstaan waar vooraf niet voldoende over is nagedacht, zoals wanneer een voertuig zijn route-informatie kwijt raakt als hij uit moet wijken, dan zijn deze zaken door de flexibele architectuur snel op te lossen. En dat geldt dan natuurlijk ook voor de doorontwikkeling voor nieuwe functionele wensen.

Tevreden klant

De implementatie van de nieuwe softwarestructuur is volgens Ruben Rorije, senior data-application engineer van Movexx International goed verlopen. De software is nu zo opgezet dat we goed kunnen integreren in informatiesystemen die de data van de AGV’s gebruikt om ze nog effectiever te laten werken.

Klaar voor de toekomst

Het eindresultaat van de samenwerking tussen Movexx International en Brisq is een AGV besturing die toekomstbestendig is. De besturing is gedocumenteerd, modulair en flexibel opgezet, overdraagbaar en goed te onderhouden Zo kan Movexx effectief inspelen op de markt en zijn klanten optimaal bedienen.